خوانش آیینی-اساطیری بازنمایی گرفت وگیردر تخت جمشید و کلیله و دمنه بایسنقری
نویسندگان
چکیده
روز و شب، سفید و سیاه، تاریک و روشن، ما در جهانی زندگی م یکنیم که بر پای هی این تضادها استوار است! نیک و بد، زشت وزیبا...! در آیین های ایران باستان این تضاد معانی گسترده و عمیقی یافته، تا آ نجاکه در آیین زرتشت )سپنتا مینو و انگره مینو( 1 به صورت عنصری واحد، آفرینش را بنا نهاد هاند. جدال شیروگاو یکی از قدیمی ترین نقوش بکار رفته در هنر ایران می باشد.نگارندگان با انتخاب دو اثر کشتن گاو در تخت جمشید و نسخه ی کلیله و دمنه بایسنقری و تطبیق آن با یکی از حجاری های به جای مانده از کشتن گاو به دست میترا در آیین مهرپرستی ضمن اشاره به شباهت های موجود در این سه اثر تلاش می کنند تا باخوانشی اساطیری و آیینی ارتباط موجود در آن ها را بیان نمایند.در این مقاله روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی و با استفاده از منابع مکتوب و اینترنتی می باشد و روش پژوهش نیز به صورت توصیفی - تحلیلی است که شباهت ها وتفاوت ها طی جدولی، مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است.در مقاله حاضر پس از شرح کوتاهی از آیین مهری و نقش گرفت و گیر و اسطوره ی شیر و گاو، به مطالعه تصاویر گرفت و گیر درتخت جمشید و کلیله و دمنه بایسنقری، به مقایسه ی آن با کشته شدن گاو در آئین میترائیسم پرداخته و چنین نتیجه می گیرد که شباهتهای غیر قابل انکاری در این دو نگاره وجود دارد.شاید بیان ارتباط معنایی جدال شیر و گاو در تخت جمشید با آیین مهر و شباهت های موجود در عناصر بصری آن در پژوهش های متاخر مورد بررسی قرار گرفته باشد لیکن آن چه این نوشتار را متفاوت می نماید بیان امکان پیوستگی و گستردگی مفاهیم اساطیری از روزگار نگارش کلیله و دمنه تا به تصویر کشیدن آن در عصر تیموری و تبیین امکان خوانشی آیینی اساطیری از این متن بر اساس تصاویر موجود از داستان کلیله و دمنه می باشد.
منابع مشابه
عملگرایی (پراگماتیسم) در کلیله و دمنه
پراگماتیسم مکتبی فلسفی است که ضمن اینکه اصالت را به عمل میدهد، به امور واقع توجّه کرده، سعی میکند که مصلحت را در نظر بگیرد و نیز به هیچ گونه مطلقگرایی در باب نظریّهها معتقد نیست و حقیقت را امری نسبی میداند. عقاید و نظریّهها را ابزاری برای رسیدن به هدف میداند که کارآیی آنها در جریان تجربه مشخّص میشود. از بنیانگذاراناین مکتب، پیرس، جیمز و دیویی را میتوان نام برد. در این پژوهش، ابتدا پیشینه...
متن کاملنمود گزارههای عرفانی در کلیله و دمنه
چکیده: قرن پنج تا هفت در تاریخ ادب فارسی یکی از پربارترین دوران در زمینۀ نگارش آثاری با زمینه یا صبغۀ غالب عرفانی است. میانة همین دوران، یعنی قرن ششم نیز سرآغاز پیدایش نثر مزیّن و متکلّف فارسی یا همان نثر مصنوع است که با فعّالیّت نصرالله منشی و با نگارش کلیله و دمنه، صورت رسمی به خود گرفت. نکتهای که ذهن خواننده را به خود معطوف میسازد این است که با توجّه به رواج روحیة عرفانگرایی در این دوره و با ...
متن کاملنگاهی به وجه اساطیری - آئینی شیر و گاو در دو نسخه از کلیله و دمنه (دوره ایلخانی و تیموری)
چکیده اساطیر در ایران باستان همیشه یادآور معانی گوناگون بودهاندو در این میان، برخی از این اسطورهها هم چون شیر و گاودر باور ایرانیان، از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و مردم ایران زمین از آنها به نیکی یادکردهاند.هدف از نگارش این مقاله،توجه به جایگاه ویژه این اساطیردر مصورسازی نسخ خطی کلیلهودمنه و تأثیر آنهابر هنر نگارگری است. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که اساطیر شیر و گ...
متن کاملبررسی اخلاق مدیریتی در کلیله و دمنه
کلیله و دمنه کتابی است که در قرن ششم نوشته شده و اصول و قوانین حکومتی و اخلاقی را توأمان در قالب حکایت تبیین کردهاست. این اثر علاوه بر جنبههای ادبی، آموزههای اخلاقی و مدیریتی بیشماری دارد. نصرالله منشی به بسیاری از اصول اخلاق مدیریتی اشاره کرده است که با بررسی و به کارگیری آن میتوان بسیار استفادهکرد. از میان این اصول اخلاقی- مدیریتی، ده اصل بسیار چشمنواز است. این اصول به این قرارند: برقر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای کاربردیجلد ۳، شماره پنجم، صفحات ۳۵-۴۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023